Vet inte hur många gånger jag gjort olika  varianter av den här pajen, originalreceptet kommer från någon gammal skvallertidning (inte min...) 😁 Jättegod och toppen att frysa in!

Rödbetspaj med fetaost och pumpakärnor 
Pajdeg:
100 gram ekosmör
1 dl kikärtor -> mixas till mjöl
1 dl majsmjöl eller maizena
1 dl bovetemjöl 
1 msk psylliumfröskal/fiberhusk
En nypa salt
Ev lite vatten 

Pajfyllning:
500 gram kokta och skalade rödbetor
4 ekoägg
2 dl havregrädde 
1 1/2 tsk salt
Svartpeppar 
100 gram ekofetaost (chèvre passar också!)
25 gram pumpakärnor

Nyp ihop pajdegen och låt vila 30 min. Förgrädda i 10 min på 225 grader. Grovriv rödbetorna och blanda med ett uppvispat ägg. Häll i pajskalet. Vispa resterande ägg med havregrädde, salt och peppar, häll i det också. Smula över fetaosten och grädda ca 30 min. Strössla över pumpakärnorna när 10 min återstår. Servera med en smaskig sallad 😊

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej