Blev inspirerad av en annan helhetshälsaambassadör och gjorde en färgsprakande rödkålsgratäng till söndagsmiddagen. Älskar verkligen alla former av kål, men just rödkål tillhör de sorter jag har mindre erfarenhet av (jämfört med exempelvis grönkål, vitkål, blomkål, broccoli...). Men det ska det bli ändring på, för nu har jag ett stort rödkålshuvud i min lilla minikyl. Ingen studentanpassning från butikernas sida här inte 😊

Receptet:
Till att börja med stekte jag massa finstrimlad rödkål i kokosolja och kryddade med örtsalt. Vände ner havrefraiche och la över rödkålsröran i en ugnsform och strösslade över rikliga mängder riven veganost. Gratinerade i 175 grader i ca 20 minuter. Toppade med lite persilja och serverade med mina spröda sojafärsbiffar (se tidigare recept) ❤

Om man vill kan man variera gratängen med olika kryddor (ex chili!) och ostar, samt även vänd ner lite färskost, gärna sojabaserad 😊





Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej