Frusen som jag är är värmande heta grytor ett måste såhär års. Det blir många varianter av dahl (indisk linsgryta), men just den här är en av mina favoriter. Den blev jag bjuden på under en ayurvedakurs som jag gick för några år sedan. Dahlen var blandad med bulgur och serverades med kokt blomkål/broccoli, bröd med ghee (renat smör) samt kyckling till köttätarna. Inte riktigt så blev det när jag tillagade den. Så jag har nog gjort min egen variant av den ändå! :)
 
Luddes dahl, 4-6 stycken mätta magar
3 dl skalade mungbönor eller röda linser, okokta och sköljda
6 dl vatten
1 st tetra kikärtor
Ca 2 dl naturella, soltorkade tomater, finhackade
1 gul lök
1 rejäl bit färsk ingefära
Massa kryddor: spiskummin, koriander, gurkmeja, ev cayennepeppar/chili.... Ca ½ msk av varje.
Örtsalt, havssalt, svartpeppar
Olivolja
 
Börja med att hacka löken och riva ingefäran. Lägg i en kastrull tillsammans med önskade kryddor. Fräs hastigt i olivolja. Tillsätt linserna och vattnet, krydda massa med örtsalt (eller sockerfri/palmoljefri/glutenfri buljong). Låt puttra ca 30 minuter. Sedan är det dags att röra ner kikärtorna och soltorkade tomater. Salta och peppra, tillsätt eventuellt mer kryddor, och låt puttra vidare en liten stund. Dahlen kan med fördel tillagas dagen före serveringen så att alla smaker hinner utvecklas ordentligt! :)

På bilden är det inte vanligt ris utan blomkålsris- helt enkelt blomkålsbuketter som jag "rakat av" och finhackat. Supergott och faktiskt mättande.
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej