Just nu inspireras jag mycket av paleolitisk kost, det vill säga stenålderskost. Jag tror på att äta oprocessad, ren mat utan en massa konstigt jox, med mycket frukt, grönsaker, nötter och fröer... Dock klarar jag mig inte länge utan någon form av bröd. Som tur var fann jag detta supergoda bröd baserat på bland annat sötpotatis, äpple, kokosmjöl och ägg på bloggen http://guiltfree.shapemeup.se/ (Svagblirstark på instagram). Tjejen bakom bloggen har IBS men har förbättrats avsevärt genom paleo. Brödet var enkelt att göra även om en bra stavmixer är en förutsättning. Det lägger sig dessutom som bomull i magen(!) och blir supermumsigt med exempelvis mandelsmör. Helt otroligt att det bara innehåller 2 dl mjöl! :)

Receptet är hämtat från ovanstående nämnda blogg.
 
4 ägg
1 stor sötpotatis
1/2 äpple
50 ml kokosolja
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl tapiocamjöl (jag använde maizena istället - har samma egenskaper)
1 tsk himalayasalt
1,5 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1,5 tsk psylliumfröskal/fiberhusk

Gör såhär:

1. koka potatisen och äpplet till de blir mjuka och mixa till en slät puré
2. vispa äggen fluffigt, blanda i kokosoljan i sötpotatisen och VISPA ihop med äggen
3. blanda de torra ingredienserna för sig och VÄND i äggsmeten
4. häll i en smord brödform och grädda på ca 175 grader i 40-50 min.

 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej